Thursday, July 16, 2009

Singgahan ke-13 ~ Kisah menyayat Hati, 'Dipaksa Berkahwin' ~

Salam..
Dipaksa Berkahwin, kedengaran seperti tidak adil bagi sesetengah pihak yg tidak merelakan kejadian ini berlaku. Ianya melibatkan perasaan kasih sayang dan putik cinta pada pasangan yg dipasang melaksanakan kewajipan ini. Membina 'masjib' memang baik akan tetapi jika dipaksa, ia akan mendatangkan rencana yang buruk pada masa depan. Perkara ini memang benar terjadi dan dirasai oleh pihak2 diluar sana. Perhubungan yang dibina berlandaskan keterpaksaan akan menyulitkan pasangan. Tetapi, tidak semua dipaksa berkahwinan akan berakhir dengan keburukan. Ada pasangan yang mampu mengindahkan alam rumahtangga dengan menghiasi keredhaan. Maka wujudlah cahaya 'rumahku syurgaku'.

Kisah yang nak saya cerita ini igin saya selitkan dengan teladan. Seorang gadis sunti yang comel. berpewatakkan riang2 gembira. Tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Mempunyai sifat kasih sayang yang murni. Dia amat sayangkan parents dan adik bradik nya. Anak ke-2 dari 3 adik-beradik dan hanye dia sorg saje yg perempuan dikalangan adik-beradiknye. Oleh kerana kecomelan, keayuan, sikap yg disenangi oleh pelbagai pihak, dia mempunyai peminat yang amat mengagumi karekter dirinye.

Maka, terjadilah kisah sayu pada dirinya. belum puas merasa keriangan hari2nya, dia disunting oleh seorang jejaka. Kesetujuan parents dan ahli2 keluarga yang lain, maka terikatlah perjanjian yang membuatkan beliau dalam kesedihan untuk menunggu hari yg ditetapkan. Nak ditolak, takut dikate anak derhaka, nk disetuju, tidak rela. Lalu, dia nekalkan dihati dengan kepasrahan.


Tibalah hari yang dinantikan... Disini saya sertakan wajah si gadis comel itu. Tataplah.




"kesayuan wajah seorang gadis MySpace"

Tapi. setelah jejaka itu melihat keresahan gadis itu, dia batalkan tidak ingin mendirikan mahligai dengan ketidak relaan gadis PUJAAN HATINYA ITU..

Saya nak gelak jap...HAHAHAHAHAHAHAHA..semua ini hanye gurauan semata2. Tapi, yang mne blh dijadikan iktibar, sila amik perhatian, yang mne xblh, abaikan...hehehehhe..sambil2 mencari pengajaran, selitkan sedikit emosi kegembiraan kan..heheheheheMySpace

ok la..tataMySpace

2 comments: